JEŚLI TRZESZCZY LÓD UCIEKAJMY czyli na ten czas praktyczna wiedza o lodzie
Wieloletnie doswiadczenie zdobyte podczas pokonywanie lodu przez ludzi i sprzęt techniczny pozwoliły ustalić jego obliczeniową wytrzymałośc,którą określamy poprzez określenie grubość warstwy lodu nośnego (Hn). Jest ona sumą grubości warstwy ludu czystego Hczl i ½ grubości warstwy lodu mętnego Hml, przy czym jeśli lód ten nie różni się zbytnio od czystego do obliczeń bierzemy jego rzeczywistą grubość i pomijamy dzielenie jej przez 2. Hn= Hczl + Hml/2
obliczając Hn dla sprzętu stosujemy inny wzór ;
Hn = 8 √ P ( osiem pierwiastek z P)
gdzie P oznacza ciężar pojazdu w tonach. Jednak mimo teoretycznych rozważań lód po którym ma poruszać się pojazd winien być poddany próbie w postaci próby obciążenia. Gdy podczas próby pojawią się pęknięcia, lód poddaje się sprawdzeniu obciążeniem 0,7 obciażenia próbnego. Innymi słowy po określeniu grubości lodu nośnego można za pomocą tabel ustalić wytrzymałość lodu dla ludzi i sprzętu.
Podręczne sposoby powiększania pokrywy lodowej
Pzyjmuje się ,że lód grubości 5-7cm utrzymuje jednego człowieka ( w literaturze spotyka się także 4cm) ,jednak w zalezości od wagi człowieka istnieje ryzyko zarwania się lodu dlatego praktycznym sposobem jest wzmocnienie nośności poprzez ułożenie desek. Przy temperaturze – 10 °C lód można doprowadzić do tzw zamarzania naturalnego w tym celu należy zdjąć zalegającą jego powierzchnię śnieg. Przy temperataurach – 20 °C narastanie lodu może wynosić od 0,5 – 5 cm / dobę w zaleznosci od temperatury, grubosci lodu , prędkości wody. Drugim sposobem jest namrażanie sztuczne. Jednym ze sposobów jest polewanie oczyszczonej tafli lodu wodą. W tym przypadku grubość warstwy namrażanej nie powinna przeproczyć 0,5 grubości lodu naturalnego. Wodę nalewa się warstwami grubości ok. 1cm. osiaga się wówczas przy temp - 10 °C - wydajność do ok. 7, 5 cm /dobę a przy temp. – 20 °C ok. 11.5 cm/ dobę.Aby przyśpieszyć namrażanie można stosować tłuczeń lodowy i polewać go wodą, do tego przedsięwzięcia wskazane jest wykonanie „ basenu” do namrażania, który tworzy się z krawędziaków uszczelnianych sniegiem. Lód namrażany ma jednak niższe wskaźniki i dlatego przy obliczaniu grubości nośnej należy grobość naturalną podzielić przez 7. Podobny sposów polewania wodą także z wykorzystaniem bruku lodowego stosować można przy likwidacji peknięć. Przy namarażaniu pokrywy lodowej należy unikać , śniegu , chrustu i faszyny..
Wybrane normy tabelaryczne
Przyjmuje się, że minimalna bezpieczna grubość świeżego czystego lodu do jazdy rowerami i wędkowania wynosi 10 - 12cm. Zaleca się by wędkujacy z lodu oddaleni byli od siebie o 10 m , a otwory do połowu należy wykonywać nie bliżej jak 1 m od siebie.Lód o grubości 8-10 cm utrzymuje dwóch ludzi stojących w jednym miejscu.
Dla bezpiecznej jazdy na łyżwach warstwa ta wynosi 12 cm. Dla bojlerów grubość ta wynosi 12 – 20 cm. Lód ok. 20 cm jest bezpieczny do jazdy skuterami, lód 20-30 cm – utrzymuje samochody osobowe; od 30 cm – utrzymuje samochody terenowe
Śnieg a lód
Śnieg zalegający lód może spelniać wielorakie zadania z których za pozytwną można uznać rolę izolacyjną jednak powoduje to spowolnienie lub wstrzymanie narastanie lodu.. Poddawany działalności róznych czynników atmosferycznych śnieg podlega przemianom zmieniających go ze struktury puszystej do bardziej zwartej i tu jego znaczenie jest dwojakie, gdyż wzmacnia wytrzymałość pokrywy śnieżno – lodowej ale także maskuje pękniecia , miejsca wolne od lodu lub z lodem osłabionym w wyniku wykoywania otworów pomiarowych, (a)ędkarskich , przerębli. Szczególnie niebezpieczne jest zasłanianie tzw oparzelisk czyli niezamarzająch w czasie mrozówmiejsc bedących skutkiem wydzielania się ciepła związanego z zachodzącymi procesami rozkładu materiału organicznego. Oparzeliska można rozpoznać gdyż unoszą się nad nimi opary, niestety mogą one być tłumione przez zbity śnieg. Śnieg znacznie szybciej reaguje na czynniki pogodowe im jego wiecej tym gorzej gdyż ulega nasyceniu wodą przez co staje się cięższy i napierająć swoim ciężarem na pokrywę lodową wyciska szczelinami wodę z akwenu na lód co może doprowadzić do powstania tzw warstwy szarej ( sniegolodu). Zjawiska jakie występują na pokrywie śnieżnej pozornie wzmacniające wtrzymałosc lodu najlepiej przy określaniu jego nośności dla bezpieczeństwa pominąć
Sposoby postępowania w przypadku załamania się lodu
Lód staje się szczególnie niebezpieczny w przypadku wiosennego ocieplenia, kiedy to jego klasyczna krystaliczna sruktura zmienia się w szpilkowatą ( wąskie , pionowe długie kryształy ) znaną z fazy tworzenia lodu , mimo zachowania grubości lodu ma on znacznie obniżoną nośność. Inne niebezpieczeństwo stanowią wywolane głównie skokami temperatury pęknięcia ciśnieniowe (szczeliny). Powstają one na skutek skoków temperatury, głównie w miejscach gdzie występują zmiany denne. Szczeliny powstają także pod wplywem wiatru. Niezpieczne jest pojawienie się pod lodem powietrza .
Cytując zalecenia Państwowej Straży Pożarnej idący na lód winni powiadomić o tym swoich najbliższych z podaniem miejsca i planowanego tam czasu pobytu,: winni być ciepło i wiatroszczelnie ubrani i posiadać ciepłe wodoszczelne z grubą podeszwą buty. Na wszelki wypadek powinni zabrać z sobą koc i ubranie włącznie z butami na ewentualną zmianę, zalecane jest by posiadać założoną kamizelkę asekuracyjną ,termos z ciepłym napojami i inne ; wskazane jest wykonać odwierty sprawdzające; majlepiej posiadać przy sobie gwizdki , liny asekuracyje z kotwiczkami i zaczepami, czekany lub wykonane przez siebie haki, płaskodenne sanki lub zwykłe deski. JEŚLI TRZESZCZY LÓD UCIEKAJMY .
W przypadku załamania się lodu : PSP radzi by rozłozyć szeroko ramiona , nabrac , powietrza, i nie próbowac pływać, należy ciągle wzywać pomocy, nie dać się wciągnąć pod lód czemu sprzyja nasiąkający wodą ubiór ,należy wszelkimi sposobami wsunąć się na jego powierzchnię do czego przydatne mogą być czekany. W przypadku wsunięcia się na lód nie wstawać na nogi lecz czołgać się w bezpieczne miejsce.
Świadkowie zdarzenia załamania się lodu pod osobą winni wezwać pomoc przez telefon ratunkowy ( 112) lub straży pożarnej 998. Podejmując próbę ratowania należy unikać postawy stojącej, w miarę możliwości starać się osobie pozostającejw wodzie podać galąź , pasek, linę koniecznie z petlą , szalik itp. Zalecane jest czolganie się , w przypadku dotarcia do osoby w wodzie należy unikać bezpośredniego z nią kontaktu bo można być wciągniętym do wody, Zaleca się by osoba ratowana nie podciągała się na linie, a jedynie powinna być biernie wyciągana. Po wyciagnięciu należy okryć poszkodowanego suchym ubraniem ( jeśli taki jest) narzutami, kapami i przekazać w fachowe ręce.
Opracował: Andrzej Szutowicz
https://www.nurkomania.pl/nurkowanie_pod_lodem_lod_wlasciwosci.htm https://www.gov.pl/web/kppsp-mogilno/bezpieczenstwo-na-lodziehttps://mazury.info.pl/bojery/wytrzymalosc.html https://wroclaw.wody.gov.pl/images/Zagroenia_w_czasie_powodzi_zimowych_-_Prezentacja_edukacyjna.pdf
Stanisław Lang „Przerawy” W-wa 1979 s. 364-378
Zimia Drawieńska.”Kawaliera” Lód”